(WT)FAQ

Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen.

Wat is het verschil tussen de Startgids en de Receptenbundel?

In de Startgids vind je alles wat je moet weten om te beginnen met Koolhydraatarm of Koolhydraatbeperkt eten. De theorie wordt uitgelegd en per eetmoment wordt aangegeven wat je kan eten en drinken. Daarnaast vind je ongeveer 20 recepten met ingrediënten die je gewoon in de supermarkt kan kopen. Na de uitleg en recepten vind je nog een stukje over de juiste mindset, wist-je-datjes met extra tips en handige productlijsten.

In de receptenbundel staan uitsluitend recepten. Je vindt hier totaal 30 extra recepten, nog steeds makkelijk te maken en met opnieuw alleen maar ingrediënten uit de supermarkt. De receptenbundel is het 2e Koolhydrakenboekje en dit is dan ook op een 2.0 manier vormgegeven. Met mooiere foto’s, een leuke en frisse layout en tussendoor veel extra tips.

Staan er in het Koolhydrakenboekje ook weekmenu's?

Nee, die staan er heel bewust niet in. Koolhydraatarm eten kan heel makkelijk zijn, maar als je dit als een dieet ziet wat je een paar weken doet en dan niet meer heeft het weinig zin. Door lijstjes te maken per eetmoment kan je zelf je eten kiezen. Hierdoor is het beter vol te houden en voelt het niet als een dieet. Ik geloof er niet in dat als een ander bepaalt wat ik moet eten, dat ik dat dan kan volhouden. Natuurlijk is een voorbeeld altijd handig, deze staat er in.

Waar is de besloten Facebookgroep voor?

In de besloten Facebookgroep laten we alleen mensen toe die het Koolhydraken boekje volgen. Hier kan je vragen stellen, tips vinden en er worden veel leuke recepten gedeeld. Daarnaast zie je soms resultaten of baalmomentjes van anderen voorbij komen. Het is een service die bij het boekje hoort en we willen in de groep alleen tips/recepten die bij “Koolhydraken” passen. Als je het boekje niet hebt word je om die reden niet toegelaten. Sorry!

Is iedereen succesvol die het Koolhydraken boekje gebruikt?

Nee, zeker niet. Helaas! We krijgen veel succesverhalen te horen en krijgen dagelijks berichtjes van mensen die afgevallen zijn en/of veel lekkerder in hun vel. Maar er zijn ook mensen die heel streng van start gaan, misschien wel iets te streng, maar daarna terugvallen. Dat is ook de reden dat wij koolhydraatbeperkt eten als een lifestyle zien en niet als een dieet. Als je jezelf van alles ontzegt en te streng bent, is de kans dat je afhaakt veel groter.

Ik heb geen Facebook, waarom is er geen groep op Instagram?

Helaas biedt Instagram geen mogelijkheid voor een groep waar iedereen in kan posten. Er zijn leden die speciaal voor de groep een account op Facebook aanmaken zodat je toch de extra tips en recepten kan zien. Mocht er in de toekomst mogelijkheid zijn om op Instagram een pagina aan te maken waar anderen ook kunnen posten dan zullen wij dit zeker doen, maar dat is niet de verwachting.
Uiteraard kan je ook zonder de extra tips, recepten & motivatie van mede-Koolhydraken heel goed uit de voeten met de startgids. Het is daarom zeker niet nodig lid te worden van de Facebookgroep. Het is alleen bedoeld als gratis extraatje voor onze klanten.

Ik eet vegetarisch, kan ik dan het boekje gebruiken?

In vrijwel al onze recepten voor diner gebruiken we vlees (soms vis) en dat is niet 1:1 te vervangen omdat vegetarische varianten vaak hoog in kh zitten. Je ziet in veel methodes dat dan tofu wordt gebruikt, maar alles vervangen door tofu is ook niet de oplossing. We zijn nog aan het nadenken over een vegan-kha-startgids!

De uitleg over koolhydraatarm & koolhydraatbeperkt eten uit de startgids kan je uiteraard gewoon gebruiken. Daarnaast staan er productlijsten in en recepten voor ontbijt/lunch/tussendoor die wel geschikt voor je zouden kunnen zijn. Toch staat er geen informatie specifiek voor vegetariërs in. Dus om antwoord op de vraag te geven; je kan het boekje deels gebruiken. In de Facebookgroep zijn wel ook meer leden die vegetarisch eten en wellicht maken we in de toekomst een vegetarische variant van de startgids.

Ik heb coeliakie en eet glutenvrij, past dat bij koolhydraatarm eten?

Ja, dat past heel goed! Als je koolhydraatarm eet, dan eet je al bijna geen producten meer die veel gluten bevatten. Wij zijn niet te streng (want geen ketopolitie) dus gebruiken wel koolhydraatverlaagd brood en crackers. Deze specifieke producten zul jij over moeten slaan, maar er blijft echt genoeg lekkers over!

Ik heb een lactose-, of notenallergie en/of eet geen kaas/ei/vlees/vis. Heb ik dan iets aan het Koolhydraken-boekje?

De uitleg over hoe wij koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt is eenvoudig. Wij gebruiken in de recepten wel noten, kaas, eieren, vlees, vis & lactose-producten maar alles met mate. In de eetlijstjes, productlijsten en recepten zal genoeg staan wat je wel mag of je kan een ingrediënt weglaten of vervangen. De een zal daarmee genoeg keuze hebben, de ander vindt het zelf moeilijker het onderscheid te maken en zal vinden dat er te weinig overblijft. Wij vinden het daarom lastig volmondig “ja” of “nee” te beantwoorden op deze vraag.

Wij het boekje heel algemeen en toegankelijk gehouden, maar dus niet specifiek voor een bepaalde voedselvoorkeur of allergie. In de recepten wordt bijvoorbeeld wel (room)kaas gebruikt maar wij denken dat je het makkelijk kan aanpassen aan jouw allergie. Mocht je dit lastig vinden, dan kan je altijd in de besloten groep vragen wat een goede vervanger is! Wij zijn niet medisch geschoold en kunnen daarom inhoudelijk niet adviseren.

Wanneer wordt mijn boekje verzonden?

PostNL verstuurt jouw bestelling altijd binnen 1 werkdag. Als je voor 17.30 uur bestelt wordt het dezelfde dag verzonden, als je na 17.30 uur een bestelling hebt geplaatst wordt dit de volgende ochtend direct verstuurd.
De briefpost wordt op dinsdag t/m zaterdag bezorgd door PostNL.

Hoe verzenden jullie mijn bestelling?

Wij versturen met de PostNL briefpost, dus je hoeft er niet voor thuis te blijven want het komt in jouw brievenbus terecht. We sturen jouw boekje(s) in een enveloppe met bubbelplastic of een doosje.  PostNL bezorgt de briefpost op maandag t/m zaterdag.

Kan ik het roze boekje nog bestellen?

Het roze boekje is de startgids. Deze is van omslag veranderd, maar is inhoudelijk gelijk gebleven. Als je dus de startgids bestelt heb je het roze boekje! Maar dan met een andere omslag 🙂

Waar is de besloten Facebookgroep voor?

In de besloten Facebookgroep laten we alleen mensen toe die het Koolhydraken boekje volgen. Hier kan je vragen stellen, tips vinden en er worden veel leuke recepten gedeeld. Daarnaast zie je soms resultaten of baalmomentjes van anderen voorbij komen. Het is een service die bij het boekje hoort en we willen in de groep alleen tips/recepten die bij “Koolhydraken” passen. Als je het boekje niet hebt word je om die reden niet toegelaten. Sorry!

Waar vind ik de besloten Facebookgroep?

De besloten Facebookgroep vind je hier: https://www.facebook.com/groups/koolhydrakenbeslotengroep/

Wat is KHA eten nou precies?

Als je koolhydraatarm gaat eten skip je suiker en andere koolhydraten (deels) uit je menu. Zo eet je bijvoorbeeld geen/minder pasta, rijst, brood & aardappels. Voor al deze producten zijn vervangers die je gewoon bij de supermarkt kan kopen.

Ik mag geen noten, wat kan ik dan doen?

Hoewel wij niet houden van amandelmeel als je dit proeft, gebruiken we wel een beetje in een aantal recepten. Je kan dit vervangen door kokosmeel. Dat is iets droger, maar kan je oplossen door wat extra room/boter/roomboter smile

Is koolhydraatarm eten ingewikkeld?

Vond ik wel! Ik heb al een aantal pogingen gedaan, maar ik haak direct af als ik allerlei vreemde baksels moet gaan maken en eten. Juist daarom heb ik Koolhydraken geschreven. In de supermarkt zijn namelijk allemaal koolhydraat-arme producten te koop. Zo hoef je niks online te bestellen, niet onnodig moeilijk te doen in de keuken en kan je een heel aantal dingen die je nu al eet waarschijnlijk gewoon blijven eten.

Ben je de hele dag alles aan het tellen?

Nee, want ook dan voelt het als een dieet. Wij tellen af en toe een dagje de koolhydraten, maar zeker niet iedere dag. De eerste dagen is het misschien even wennen, maar de lijstjes in het boekje zijn heel duidelijk en je weet daardoor snel wat je wel en niet kan eten.

Is het te combineren met een gezin?

Absoluut! In het boekje staat o.a. een aardappelanders en een zuurkoolschotel die bij kinderen en partners erg populair is. Ontbijt, lunch & tussendoortjes zijn meestal niet de uitdaging. Bij het avondeten kan je eventueel wat aardappelen/rijst/pasta toevoegen voor je gezin. Het is niet nodig apart te koken. Als je een pasta maakt, kan je voor je kind(eren)/partner “normale” pasta koken en wel dezelfde saus eten. Of je maakt shoarma, maar dan voor je gezin met een broodje. In de Facebookgroep vind je veel tips van andere ouders!

Is Koolhydraatarm (of koolhydraatbeperkt) eten wel lekker?

Vind ik wel! En ik hou ontzettend van brood, aardappels & pasta…. Bij koolhydraatarm eten eet je geen aardappels, pasta, het normale brood en de rijst. Maar er blijft genoeg over en er is overal koolhydraatarm brood te koop dat hartstikke lekker is! Dit is een voorbeeld van wat ik op een dag eet:

  • Ontbijt: Griekse yoghurt met frambozen en granola
  • Tussendoor: KHA cake of bounty (ZO lekker)
  • Lunch: Crackers of kha brood met kaas of vlees, salade of een omelet
  • Tussendoor: blokjes kaas of noten
    Diner: Pizza, lasagne, frikandellen (ja, echt!), shoarma, snert…..
  • Avond: liefst een witte wijn. Of Cola Zero.Nu we dit doornemen krijg ik alweer honger….. #storyofmylife
Als je stopt met koolhydraatarm eten kom je toch zo weer aan?

Dat is inderdaad wat veel mensen zeggen. Maar met ieder “dieet” is het zo dat je aankomt als je daarna weer gaat eten zoals normaal. Ik raad je aan dit als een lifestyle te zien. Om af te vallen kan je een periode koolhydraatarm eten, maar daarna zul je op de koolhydraten moeten blijven letten. Kies er bijvoorbeeld voor om 1 of 2 keer per dag een koolhydraatarme(re) maaltijd te eten. Doordat je je waarschijnlijk fitter voelt, is dit niet zo ingewikkeld. Als je merkt dat je wat aankomt kan je weer even op de inname gaan letten of probeer een beetje (extra) te bewegen.

Is het koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt eten alleen goed voor als je wilt afvallen?

Zeker niet! Veel mensen voelen zich veel fitter als je op je koolhydraten let. Dit komt voornamelijk doordat je afkickt van suikers, waardoor je minder snel trek hebt in ongezonde dingen. Ook voor bijvoorbeeld mensen met diabetes is het belangrijk niet teveel koolhydraten binnen te krijgen.

Krijg je honger als je KHA gaat eten?

Koolhydraatarm eten is makkelijk vol te houden omdat je geen honger hebt en je er juist voor moet zorgen dat je voldoende vetten binnenkrijgt. Deze vetten worden je nieuwe brandstof. De eerste 2 of 3 dagen is het even wennen omdat je lichaam overschakelt naar vetverbranding en omdat je afkickt van de suiker. Je kan ook een beetje hoofdpijn krijgen. Honger is absoluut niet nodig, je kan genoeg tussendoortjes eten en na de eerste dagen is het hongergevoel (behoefte aan suiker) snel weg.

Hoeveel val je af door koolhydraatarm te eten?

De eerste week of twee weken val je wat meer af, soms wel 2 of 3 kilo per week. Daarna val je, als je je goed aan het KHA houdt, ongeveer 0.5 tot 1 kg per week af.

Mag je cheaten?

Uiteraard, want dat bepaal jij zelf. Maar hou er wel rekening mee dat als jij iedere week een of twee dagen toch teveel (fruit)suikers neemt, je lichaam uit ketose gaat. Het duurt dan opnieuw 2 dagen om weer over te gaan op vetverbranding. Samen met de dag dat jij cheat en de dag dat je je extra gewicht weer kwijt moet raken lijn je dus eigenlijk nauwelijks. Ik zou aanraden dan misschien koolhydraatbeperkt te gaan eten, of om heel bewust af en toe een dagje te cheaten.

Mag ik nooit meer pasta, aardappels, chips, snoep of patat?

Nee, noooit meer! Grapje natuurlijk… Niemand zou dat zijn/haar hele leven volhouden. Het gaat, zoals bij veel in het leven, om de juiste balans. Van een keer een lekker patatje met word je structureel geen kilo’s zwaarder. Als je de pasta & aardappels echt niet kan missen kan je starten met koolhydraatbeperkt, ook hierover vind je uitleg in de startgids. We raden dan aan om bijvoorbeeld ontbijt & lunch koolhydraatarm te doen en het avondeten wat hoger in koolhydraten dus met wel wat pasta of aardappels. 
Hoe minder koolhydraten, hoe minder “hongergevoel” maar iedereen is anders. Als jij je lekkerder voelt bij iets meer koolhydraten en dat is voor jou beter vol te houden, dan moet jij gewoon koolhydraatbeperkt gaan doen. Probeer vooral wat voor jou werkt!
p.s. We horen wel heeel vaak van mensen die tegen het missen van pasta/aardappels/rijst op zien dat het ze verrast hoe lekker er gegeten wordt en dat er later alsnog voor kha wordt gegaan. 

Mag je nog wel wat lekkers?

Je mag genoeg lekkers! Mijn ervaring is dat je even moet wennen. Maar je kan gerust een wijntje drinken, je kan heel lekkere koolhydraatarme cake bakken en zelfs pizza!

Is het koolhydaatarme eten duur?

Als je allerlei dure producten online gaat bestellen wel. Er is van alles te koop! Ik doe dat nauwelijks en dan hoeft het niet duurder te zijn. Als je de ochtend yoghurt eet, de middag een salade en de avond een stukje vlees/vis met groente is dat niet veel duurder dan normaal. Ik merk zelf dat ik graag afwissel en soms vooral aan de salade wat meer geld uitgeef door alle ingrediënten, dus ik geef misschien wel wat meer geld uit. Ook het amandelmeel wat je voor baksels kan gebruiken is duur, kokosmeel is goedkoper. Voordeel is wel dat de amandelmeel regelmatig in de aanbieding is bij bijvoorbeeld Holland & Barrett (voorheen De Tuinen).

Staan er veel recepten in het boekje met vis?

Nee, want wij houden zelf ook niet zo van vis… 😅. Tenminste, niet als je nog ziet dat het vis is. In de receptenbundel staat wel een ovenschotel met zalm en er staat sushi in. De sushi kan ook zonder vis!

In de startgids staat in de productlijsten wel vis, omdat het nu eenmaal kha is. Mocht je dus juist wel van vis houden; geniet er van!!

Kan je nog uit eten?

Jaaa, dat kan! Anders was ik er nooit aan begonnen ;). Je kan er natuurlijk voor kiezen een maaltijd geen koolhydraatarm te doen (tip; doe een maaltijd en niet direct het hele weekend), of je kan voor vlees gaan. Als je in plaats van frietjes extra groente bestelt en als sausje neem je bijvoorbeeld mayonaise of kruidenboter dan zit je goed. Vooraf carpaccio in plaats van een stokbroodje en je kan gewoon uit eten.